Naprawa pomp wtryskowych czy kupno nowych?
Żebyśmy mogli rozpocząć naprawę pompy wtryskowej musimy ocenić czy jest ona w ogóle do tego przeznaczona. Nie wszystkie marki pomp wtryskowych można naprawiać, a są też inne czynności, które zaleca się wykonywać w serwisie. Przykładem tego jest wymiana łożysk i pierścieni, której nie można wykonywać samemu, ponieważ nie posiada się odpowiedniego sprzętu. Łożyska i pierścienie muszą być wymieniane w serwisie, ponieważ w przeciwnym wypadku pompa będzie pracowała nie tak, jak powinna, a kolejnym problemem jest taki, że może się ona po prostu zatrzymać.
Jak powinna pracować pompa wtryskowa?
Pompa wtryskowa w samochodzie pełni funkcję zasilania silnika w paliwo. Znajduje się ona zazwyczaj w komorze silnika, przyczepiona do bloku silnika. Pompa wtryskowa jest napędzana paskiem rozrządu. W zależności od rodzaju silnika może być jednostopniowa lub dwustopniowa. Pompa wtryskowa ma za zadanie doprowadzić paliwo do wtryskiwaczy, które będą je dostarczać do komory spalania.
Pompy wtryskowe mogą ulegać różnego rodzaju usterkom. Najczęściej są to usterki mechaniczne, takie jak zużyte łożyska, zużyte tuleje, zużyte uszczelki, a także uszkodzenia łączników i węży. Wymiana pompy wtryskowej jest raczej zadaniem dla profesjonalnego mechanika, który ma odpowiedni sprzęt i doświadczenie. Jeśli jednak jesteś w stanie się tego podjąć, przed rozpoczęciem pracy należy dokładnie przeczytać instrukcje obsługi samochodu.
Rodzaje pomp wtryskowych
Obecnie na rynku znajdziemy duży wybór pomp wtryskowych. Każdy z producentów oferuje swoje własne modele, które różnią się między sobą technologią wykonania, wydajnością, a także konstrukcją. Wśród pomp wtryskowych możemy wyróżnić trzy główne rodzaje. Są to:
Pompy wielopunktowe – takie pompy charakteryzują się tym, że wszystkie wtryskarki są w nich jednocześnie podłączone do jednej pompy wtryskowej. Pompy wielopunktowe są częściej spotykane niż pozostałe dwa rodzaje pomp wtryskowych. Pompy wielopunktowe są bardzo efektywnym i niezwykle pożytecznym rozwiązaniem.
Pompy pojedyncze – takie pompy wtryskowe służą do napędu tylko jednej wtryskarki, a więc jest to raczej rozwiązanie mniej wydajne. Pompy pojedyncze możemy spotkać przede wszystkim w przypadku produkcji małych i średnich serii.
Pompy dwuprocesowe – takie pompy wtryskowe charakteryzują się tym, że jedna pompa jest przeznaczona do końca roboczego, a druga pompa do końca pracy. Takie pompy wtryskowe są dość rzadko spotykane, a jednak okazują się bardzo skuteczne, a także wydajne.